Angst voor zorgverzekeraars in de GGZ

GGZEURO

Angst voor zorgverzekeraars in de GGZ

Diverse GGZ instellingen met omzetten onder € 5 mln. geven aan dat het steeds moeilijker wordt om rendabel praktijk te kunnen houden. Dit blijkt uit een enquete dat GGZ.nl heeft gehouden tijdens het CELEVT congres van afgelopen 10 oktober. Vooral de toegenomen administratieve lasten en afhankelijkheid van derde partijen hebben de kosten voor het leveren van zorg de afgelopen jaren sterk verhoogd. Instellingen merken aan de andere kant dat de adviserende externe partijen ook meedenken over het verhogen van de inkomsten. Per saldo levert alle administratieve hulp een beperkt verlies omdat ook de uurprijs per behandelaar omhoog gaat. Aan het einde van de streep wordt vooral de zorg duurder, aldus een zorgverlener.

Zorgen om voortbestaan van praktijken

Meerdere zorgaanbieders maken zich zorgen om recente faillissementen van andere aanbieders en een aantal geeft ook aan dat ze zich zorgen maakt om collega praktijken die momenteel in zwaar weer zouden zitten. De reden hiervoor is dat diverse verzekeraars momenteel facturen sturen met betrekking op overproductie in eerdere jaren. Zorg die wel is geleverd en betaald, maar volgens de zorgverzekeraars meer dan is afgesproken. Diverse zorgaanbieders overwegen om juridische stappen te zetten. Zonder hun handelen zouden er volgens hen veel grotere wachtlijsten zijn ontstaan vanaf 2014. Een ander argument is dat door de terugvorderingen er per saldo minder dan 70% van het marktconforme tarief wordt betaald door verzekeraars. Een percentage dat eerder door een gerechtelijke uitspraak als minimum vergoeding voor zorg is vastgesteld.

Administratieve stress en onduidelijke spelregels

Diverse praktijkhouders geven aan dat zij om redenen van administratieve stress overwegen om de praktijk te verkopen of af te bouwen. Een tweede reden om van de praktijken of instellingen af te willen zijn angsten voor vorderingen van grote organisaties als zorgverzekeraars, de overheid en pensioenfondsen. In veel gevallen zijn de regels niet altijd even duidelijk volgens de zorgaanbieders. Er ontstaat dan de angst dat regels vooral worden uitgelegd in het voordeel van deze organisaties met veel grotere financiële draagkracht en daarmee sterkere juridische ondersteuning. In veel gevallen zijn contracten getekend in het verleden met het zogenaamde mes op de keel. Instellingen hadden het gevoel dat ze wel moesten tekenen om zorg te blijven leveren. De kleine lettertjes in de contracten blijken nu reden voor terugbetaling van hoge percentages van inkomsten voor zorgvuldig geleverd werk, conform alle wettelijke eisen. In meerdere gevallen lopen de terugvorderingen op tot tonnen op een jaaromzet van minder dan een miljoen. Derhalve dus een directe dreiging van faillissement als gevolg.

https://ggz.be/zorgverzekeraars-en-ggz/

https://ggz.be/faillissement-huis-vol-compassie/

https://ggz.be/ggz-fraude/

https://ggz.be/wat-is-een-ggz-instelling-waard/

https://ggz.be/zorg-aan-purmerends-kinderen-hervat/

https://ggz.be/blokhuis-wil-verzekeraars-niet-ontmoedigen-om-zorgdrempel-te-verhogen/

Abonneer
Laat het weten als er
guest
5 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Maan Vonk (alias)
Maan Vonk (alias)
2 jaren geleden

Verzekeraars zijn financieel gestuurd en zorgen dat zij aan het langste eind trekken…. daarnaast is de volledig doorgeslagen administratieve ‘plichtenbrei’ iets dat zo snel mogelijk ontregelt moet worden. Als enige activiteit kan men ook formuleren: behandeling, client x, mm minuten, (zorgverleners die opeenvolgende clienten hebben)…. zorgverleners die in teamverband voor meerdere clienten beschikbaar zijn (op een afdeling staan) gewerkt, uu uur.

J.P.Koldewijn
J.P.Koldewijn
2 jaren geleden

Voorbeeld uit onze praktijk: Helaas en met grote spijt moeten we u meedelen dat er vanaf heden, 10 oktober 2018, geen nieuwe cliënten meer worden aangenomen voor de praktijk in Rijssen. Langzaam maar zeker zal de praktijk zo leeglopen om vervolgens te sluiten per 31 december 2018. De hoofdreden voor het stoppen is de steeds verdergaande bemoeizucht van verzekeraars met de daadwerkelijke behandeling. Knarsetandend hebben wij de laatste jaren moeten toezien hoe de verzekeraars ons steeds meer verplichtingen opleggen, die wel tijd en geld kosten, maar hoegenaamd niets toevoegen aan het helpen van u, de cliënt met een probleem. En… Lees verder »

5
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x